Sarjakuvapiirtäjä Art Spiegelman on tehnyt kaksiosaisen
omaelämäkerrallisen sarjakuvan Maus. Teoksen on kustantanut ja julkaissut
Suomessa WSOY vuonna 1990. Ensimmäinen osa, Selviytyjän tarina, kertoo ajasta Puolassa
ennen toista maailmansotaa ja maan saksalaismiehityksestä. Sarjakuvan toinen
osa, Ja täällä vaikeudet alkoivat, kertoo elämästä keskitysleirillä ja sodan
jälkeisestä Euroopasta. Olen lukenut sarjakuvan ensimmäisen osan.
Teoksessa
kerrotaan, kuinka sarjakuvapiirtäjä tapaa isänsä pitkästä aikaa New Yorkissa ja
alkaa kysellä isänsä menneisyydestä Puolassa. Kertomus etenee vaihdellen isän
tarinoista sota-ajasta ja nykyhetkestä New Yorkissa. Kertomukseen sisältyy
rakkaustarina. Teoksen teemoina ovatkin ystävyys, rakkaus ja luottamus.
Sarjakuvassa on hyvin todenmukaisesti kuvailtu ja kerrottu toisen maailmansodan
tapahtumista ja kauheuksista.
Varsinainen
juoni alkaa siitä, kun nuori Vladek tapaa naisen ennen sodan alkua. He saavat
lapsen ja Vladek perustaa oman vaatetehtaan vaimonsa isän avustuksella. Pian
kuitenkin syttyy sota ja Vladek kutsutaan taistelemaan. Hän joutuu sotavangiksi,
mutta onnistuu selviytymään takaisin perheensä luokse. Kotona häntä odottaa
uutiset natsien aiheuttamista ongelmista ja tehtaan menetys natseille. He
kuitenkin ovat onnellisia yhdessäolosta. Onni ei kestä kauaa, sillä natsit
kohtelevat juutalaisia vain huonommin ja huonommin. Yrittäessään selviytyä he
joutuvat piiloutumaan usein ja keksimään uusia selviytymiskeinoja. He alkavat
myös ymmärtäämään, kuinka kaikkiin ei pidä luottaa.
Sarjakuvan
piirroksissa tietyt ryhmät on eroteltu selkeästi. Kertomukseen sisältyykin
kissa-hiiri leikki, sillä natsit on kuvattu kissoina, juutalaiset hiirinä ja
puolalaiset sikoina. Spiegelman on onnistunut kuvailemaan jokaisen hahmon
hyvin, hän korostaa luonteenpiirteitä ja kärjistää jokaisen luonnetta.
Päähenkilöinä toimivat Vladek ja hänen
vaimonsa Anja. Vladek on hyvin säästeliäs ja rauhallinen, kun taas Anja
hätäilee. Hän kokee jopa masennuksen ja hysterian teoksen alussa synnytyksen
jälkeen. Anja on hyvin kiintynyt poikaansa ja hän ei suostu lähettämään
poikaansa ajoissa turvaan. Lopulta se koituukin pojan kohtaloksi.
Sivuhenkilöinä toimivat lähinnä sukulaiset
ja muut tuttavat. Teoksessa kuitenkin ilmenee, että edes sukulaisiin ei pidä
luottaa. Sodassa, jossa on vainoja, ei pidä siis luottaa muihin, paitsi
läheisimpiin ja kaikista luotettavimpiin henkilöihin. Kuka tahansa voi kertoa
olinpaikan vainoajille, vaikka kertoja itsekin
kuuluisi vainottuun ryhmään. Teos ilmentää hyvin, kuinka henkilöt
muuttuvat, kun oma henki on kyseessä.
Kuvissa
henkilöiden kasvot ovat yksinkertaiset, mutta kuitenkin ilmeistä saa todella
hyvin selvää erilaisten tehostusten avulla. Kuvat ovat suurimmaksi osaksi vain kuvia,
jotka luovat oikean tunnelman tekstille. Kuvat ovat mustavalkoisia, mikä toimii
hyvin, sillä sarjakuva kertoo hyvin synkistä tapahtumista. Synkimmissä kuvissa
tehosteena on käytetty tummempaa taustaa ja lisätty tummuutta henkilöihin
esimerkiksi raidoittamalla heidät harmaaksi. Spiegelman on käyttänyt erilaisia
viivoja piirroksissa kuvatakseen liikkeittä ja niiden nopeutta. Pääosin kuvat
ovat selkeitä ja ihmisperspektiivistä. Teoksessa on kuitenkin
poikkileikkauskuvia taloista ja bunkkereista sekä karttoja, sillä muuten
joitakin kohtia kertomuksesta voi olla vaikeaa ymmärtää. Hämärät ja sekavat
kuvia ilmentävät synkkiä tilanteita. Teoksen miljöönä on lähinnä eri paikat
Puolassa, talot ja bunkkerit, minne henkilöt ovat piiloutuneet. Kuvissa ei
juuri näy huonekaluja, koska suurin osa huonekaluista on pitänyt antaa
natseille tai myydä ja koska kuvia on pelkistetty, jotta kuvissa olisi oikea
tunnelma.
Teos tuo
ilmi säästämisen tärkeyden. Jopa kello saattoi pelastaa oman hengen, sillä
toisessa maailmansodassa voitiin maksaa tavaroilla piilottamisesta ja
suojelemisesta. Aina kuitenkaan maksaminen ei taannut turvaa, sillä henkilöt
muuttuivat ahneiksi ja pyrkivät selviytymään vain itse. Tämä kuitenkin osittain
johtui natsien ja juutalaisten välisestä vihasta. Henkilöillä on teoksessa
erilaisia arvoja, sillä perusluonteenpiirteet vaikuttivat siihen voiko
henkilöön luottaa vai aikooko hän pelastaa vain itsensä.
Mielestäni
teos ei kuvaa pelkästään toista maailmansotaa, vaan enemmänkin ihmisten
luonnetta. Teoksessa käy ilmi todella hyvin ihmisten luonteen muuttuminen heti,
kun turvallisuus ei ole enää taattu. Teoksessa ilmentyy, kuinka kauan ihmiset
joutuivat piileskellä samassa pienessä tilassa useita päiviä, jopa viikkoja
ilman ulkona käymistä ja todella vähällä määrällä ruokaa ja vettä. Samassa
tilassa saattoi piileskellä jopa yli kymmenen henkilöä. Pian henkilöiden
selviytymisvaisto saattaa sekoittaa heidän muut vaistonsa niinkin paljon, että
juutalaiset saattoivat alkaa luottaa saksalaisiin ja maksaa saksalaisille jopa
lahjuksia selviytymisen toivossa. Todellisuudessa saksalaiset saattoivat vain
ottaa maksun ja saada lopulta kaikki kiinni kerralla samasta piilosta.
Ihmeellisintä
teoksessa on se, kuinka paljon henkilöt joutuivat kärsimään, mutta kuitenkin he
kestivät kaiken ja selviytyivät. Se osoittaa kuinka paljon tahtoa heillä oli. Teos
osoittaa sen, kuinka erehtyväisiä ihmiset ovat, mutta samalla heidän halunsa ja
tahtonsa selviytyä on suurempi, kuin kukaan voisi ymmärtää.
Analyysi sarjakuvasta on selkeä ja sisällöltään monipuolinen. Henkilöiden ulkonäöstä olisi voinut kuitenkin kertoa, jotta analyysin lukija saisi vähän selkoa siitä minkälaisina hahmot on kuvattu sarjakuvassa. Juoneen pääsi hyvin kiinni ja tekstiä oli helppo lukea!
VastaaPoistaKerrot juonen hyvin ja tarkastelet teemaa upeasti. On hienoa, että et lue tekstiä pelkästään historiallisten tapahtumien kuvauksena tai yksittäisen perheen historiana.
VastaaPoistaSpiegelman sai teoksestaan Pulitzer-palkinnon vuonna 1992 ja on käsittääkseni yhä ainoa palkinnon sarjakuvateoksella napannut kirjailija. Maus nostikin sarjakuvat lopullisesti osaksi korkeakirjallisuutta.
Toivottavasti innostut lukemaan teoksen toisenkin osan.